torstaina, maaliskuuta 19, 2009

Työpäivä - Working

Only Finnish this time.. Short story of my working day.

Koska en voi nyt polkkailla valmiita neuleita vaan kaikki ovat suurinpiirtein hektisesti menossa maailmalle, niiiiiiin.. kerron opettajan rennosta kuuden tunnin työpäivästä, joka oli vähän epätavallinen koska opetusta oli vaan 3 tuntia ja loput kolme istuin luennolla. Voitte päätellä itse miksi se sitten oli rento.

Herätys 6.15 - aamutoimet (sisältää mm. blogit, lehdet, sähköpostit ja muut mukavat jutut sekä tietty suihkun ja litran kahvia.. ja tietty pukeudunkin, ainaki vielä oon moisen muistanut)

7.20 auton starttaus ja satunnainen kaivelu lumesta, mikä tällä hetkellä alkaa olla onneksi jo satunnaista, työkaverin koukkaus matkaan ja menoksi.

n. 7.50-8.00 työmaalla, riippuen armollisista säätekijöistä, tvhsta sekä autonkuljettajan kaasujalasta.
Tuossa 7.50-8.00 aikaikkunassa imaisen kahvikupillisen, monistan tarvittavia juttuja, etsin tavaroita ja syöksyn luokkaan.

8.00-8.25 tukari muutamalle mukavalle muksulle (kaikki ne on mukavia), lajiaiheina tänään enkku ja äikkä, ikähaitari 8-12.

8.25 kello soi, luokka täyttyy repuista, punaisista poskista ja infernaalisesta metelistä.. Päivän läpikäynti oppilaiden kanssa, järjestys taululle ja menoks..
alkaa kakkosen äikkä, tosin tänään opeteltiin värejä enkuks ja kyseltiin mikä näyttää miltäkin. Lukukirjan satujuttuja ja äkillisen lumisateen ihmettelyä ikkunasta.

9.15 - 9.30 välkkä, jolloin pääsen taas kahville, ennätän juomaan kupillisen istualtaan!!, vaihtamaan työkaverien kanssa pikakuulumiset, saamaan reksiltä päivityksen edellisen päivän palavereista, rustaamaan pari juttua seuraavaa tuntia varten, keräämään tarvikkeita ja Hei, kävin vessassa.

9.30-10.15 oppilasmäärä kasvaa luokassa, kaikkissa pulpeitessa niiden hallitsija paikalla, kakkosilla on äikkää, tällä kertaa käsialatreenit, ruislepätarinoiden lihoitusta herkkuisiksi leivostarinoiksi ja lukukirjan kappaleen kysymyksiin vastaamista. Hiljaista työskentelyä siis. Kakkoset lykkää kuulosuojaimet päähän ja aloittavat hommansa. 56lla on historiaa. Kerrataan antiikin Roomaa ja käydään koealue läpi mindmappina, harjoittelin samalla uuden ohjelman käyttöä.. mikä aiheuttaa hilpeyttä ja tuskaa oppilaissa (onneksi tottuneet kokeiluihin). lopuksi suunniteltiin tulevan keskiviikon antiikin Rooma-päivän ohjelmaa ja tarvittavia tavaroita (muista pitkät ilmapallot gladiaattoritaisteluun!). Muutamaa kakkosta pitää välillä tönäistä ja ohjata, mutta muuten hommat hoituvat jopa sellaisella vauhdilla, että osa ennättää surffailemaan Google Earthissa, pelaamaan eteiseen muistipeliä sekä tekemään omia säätöjä kipsivaluilleen.

Nälkä. Joten

10.15 ruokailu, Saan ruuan kätöseen ja pöydälle asti 10.20 ja tarkastan syödessä sähköpostit sekä vastailen oppilaiden kysymyksiin ja "keskustelemme sivistyneesti ruokailun yhteydessä". Käännytän myös muutaman hakemaan salaattia, joka tuntuu olevan vihreän värinsä johdosta pelottavaakin pelottavampi kokemus lautasella.

10.30 -10.45 välkkävalvonta, jonne ennätän kun haen takin, kengät ja ulkovaatteet.
Jalista, tällä kertaa tytöt vastaan pojat, mukana apaut 50% koulun oppilaista

10.45-11.30 Matikkaa.
Kakkoset laskee kymppejä lisäten ja vähentäen, asia on onneksi tuttu, joten omatoimisuus kunniaan ja kuulokkeet päähän. Kutosilla on ongelmia 8 kpl, jotka pitää selvittää tiimityönä. Kutoset siis eteiseen. Vitosilla tulee uutena asiana potenssi (juu, se matikan potenssi) sekä neliösenttimetrit, joten vitoset on prioriteettilistalla ykkösenä ja saa lähes jakamattoman huomion melkein puolisen tuntia. Jakamatonta huomiota jakaa ainoastaan muutamat kysymykset kakkosilta, kakkosten nopeimpien ohjaus tietokoneen ääreen tekemään nettitehtäviä kertolaskuista sekä kuutosten ongelmien vastauksien tarkastus ja Rotta. Kutoset jatkaa parin ongelman kanssa, vitoset potenssien ja pinta-alojen kera ja... noh. Kello on sen verta, että kakkoset ja vitoset saa kotitehtävät, kutoset ährää vieläkin ongelmien kanssa.

11.30 kakkoset ja vitoset välkälle. Kutosilla on Rotta. Kuminen, viruva venyvä rotta, joka yrittää saada tappelua aikaiseksi.. joten se siirtyy opelle.

11.35 kutosetkin välkälle. Rotta opelle. Vilkutukset viivyttelevälle neidille ja vinkeä toivotus "Huomiseen!"
Kahvia kupillinen, muutaman sananvaihto työkavereiden kanssa, sopiminen emännän kanssa tulevan antiikin Rooman ruokapolitiikasta. Normaalisti tässä vaiheessa kiskoisin liikkavehkeitä päälle ja valmistautuisin pitämään liikuntaa 25 innokkaalle 6-8 vuotiaalle energiapakkaukselle.

11.45 Auto starttaa kohti koulutuspaikkaa, työkaverin kanssa päivän purkua matkalla.

12. 15 Koulutus alkaa. Luento. NEULON.
Kahvia väliajalla. Ja keksiä.
15.00 sukka valmis
15.15 Luento päättyy.

15.45 Kotona. Työkaveri heitetty kotiin ja ruokakaupassa käyty.

Heihoi!
Siinäpä se. Ja sisälsi se käsitöitä sittenkin.

:)

23 kommenttia:

tyttism kirjoitti...

Oot vissiin pienessä koulussa töissä? Tosi jännä luokka teillä, itse olin 1-2 ja 2-3 luokilla, mutta noi kakkoset on kyllä aika random isojen parissa :) ja kuulosuojaimet, mikä loistava keksintö, ei ollut meillä aikanaan!!

Onko potenssi kuulunut aina jo vitosluokan ohjelmaan? Mä näin sen ehkä ekaa kertaa vasta yläasteella, hmm.

Lissu kirjoitti...

Jestas, että tuntui tutulta! Lähes 40 meni tuommoista Täyttä Tohinaa-latua. Nyt nauttinut vapaalla (eläkkeellä) olosta kohta neljä vuotta. Aaaaaahhhhh! Mikäs muuten oli koulutuksen aihe? Tarpeellista vai tyrpeellistä? Lissu

tikru kirjoitti...

Tyttis, juu, pieni koulu. Random-luokka tuli tila-ryhmäkoko-tarpeesta sekä kokeilunhalusta. Toimii, vaikka palikoita pitääkin asetella omissa korvienvälissä vähän normia enemmän.

Potenssi, ei aina, tässäkin se tulee lähinnä pinta-alaan liittyen ja idea selvitellään.

Lissu :) Uskon, et vapaudesta nauttii.. lomat on taivasta :)vaikka työstä nautinkin. koulutuksen aihe oli tarpeellinen, liittyi tarkkaavaisuushäirään sekä sensomotorisiin juttuihin. Luennot ei vaan oo mun juttu, mut sukka piti järjissä ja asiassa.

Stickfantomen kirjoitti...

En osaa olla kertomatta että nythän minä paremmin ymmärrän minkä takia piti niin hassuja kyniä hankkia.
Oihan vimmasta että on päivät täynnä puuhaa, elämaä on todella ihanaa.

Riitta kirjoitti...

Mukavan haastavalta kuulostaa tuo sekaluokan opettaminen. Itse olen käynyt kouluni suuremmissa kouluissa ja aina ihmetellyt, kuinka sekaluokat voivat toimia. Näköjään mielikuvituksella ja hyvällä organisointikyvyllä.

Kutimet on ainoa tapa pysyä järjissään ja edes jotenkin kärryillä luennolla. Kummasti pystyy keskittymään, kun kädet tekee töitä... Muuten menisi ihan silmien pyörittelyksi.

Susanna kirjoitti...

Oi mä niin nauttisin tuollaisesta työstä! Vaikka aikas hektistä varmasti. Aika paljon kuluu kahvia päivän mittaan ;)

Kaisa kirjoitti...

Työpäiväkertomusta lukiessa tulee melkein ikävä töihin. Huom melkein. Luokkakokeilu vaikuttaa mielenkiintoiselta. Itse opetin viime vuonna luokkaa, jossa oli 4-9 luokkalaisia. Välillä kieltämättä piti laittaa mielikuvitus koville, että sai tunnit organisoitua.

Terhi kirjoitti...

Kuulostaa aika jännältä tuo sun työtilanne. Haaveena olisi päästä pieneen kyläkouluun mutta varmaan "joudun" johonkin kaupungin yläasteelle... Kunhan nyt ees töitä saisin sitten, jostain.

Elli ja Aura kirjoitti...

Voi, onneksi minulla on vain 20 yläasteikäistä per tunti. Vaikka kyllä niissäkin on tekemistä ja vällillä juostaan pää kolmantena jalkana... Vaikka olishan noin pieni koulu kuitenkin kiva :) Itse olen myös Helsingin pienimmällä yläasteella töissä, mutta ei sitä pieneksi kuitenkaan voi kutsua.
Elli

iso gnu kirjoitti...

Olipa kiva lukea työpäivästäsi! Itse olen aloittanut kouluni tällaisissa pikkukouluissa sekaluokilla ja minusta oppilaana se oli kivaa,. Oppikoulussa oli sitten vaan oma luokka -paitsi tykkäsin siitäkin.
Työsi on aika hektistä ja vaativaa, niin minullakin on ollut vuosikymmeniä ja muutamien vuosien jälkeen muutun oloneuvokseksi. Edelleen koen että haastava, mielenkiintoinen, ongelmia ja ratkaisuja sisältävä työ on mukavaa ja antoisaa ja innostavaakin ja välillä tosi uuvuttavaakin. Jos kuitenkin alkaa helpottaa, niin huomaan katselevani ympärilleni, mitä ja miten voisi tehdä/laajentaa yms.

Luin juuri hiljattain brittitutkimuksesta, jossa todettiin että piirtely pitkän puheen aikana kannattaa. Ei -piirtelevät muistivat 5,8 nimeä ja piirtelevät 7,5 nimeä puheessa esiintyneestä kahdeksasta nimestä. Olen sitä mieltä, käsityöt toimivat samoin.

Heli S. kirjoitti...

Kiva kun kerroit työpäivästäsi. Olen aina jotenkin ajatellut että opetat vain puutöitä tai jotain sellaista :D Tulipahan sekin harhaluulo oikaistua... Olin joulukuussa apuna vetämässä neulahuovutusta pienessä kyläkoulussa, ja lapset oli niin kilttejä 1-2, 3-6 ja eskarit omissa ryhmissään samassa tilassa ja kaikki jaksoi keskittyä ja innostua. Pienet koulut kunniaan!

Maj kirjoitti...

Huh, kuulostaa varsin hengästyttävältä. :) Oma toimistotyö tuntuu varsin leppoisalta. Nostan hattua opettajille kyllä.

KirsiÄr kirjoitti...

Olen aina sanonut ja sanon edelleen: kadehdin opettajien lomia mutta en sitä varsinaista työtä :)

Mä istun niin ihme porukoiden kanssa kokouksissa ja seminaareissa että en edes kehtaa ajatella kutimen mukaan ottamista. Kun tokihan joka heebo saa surffailla ja tekstailla vaikka koko kokouksen ajan, mutta että neuloa!

A-L kirjoitti...

Kuulosti tosi kivalta ja ihanan lyhyt työpäivä! en voi haaveillakaan moisesta (tai siis haaveillahan voi, mutta onneksi tajusin jo opiskeluaikana etten opettajaksi kuitenkaan halua, kaikestas huolimatta) On teillä kyllä tosi pitkät lomat ja lyhyet päivät. Nauti!

Nunt kirjoitti...

Todella mielenkiintoista lukea päivästäsi - tosin ihmettelen millainen rautavatsa olet tuolla kahvimäärällä :D

Tuosta sinun tekstistäsi huokui ihanalla tavalla se, miten koulu on vielä tuon ikäisille kivaa touhua :)

siiri kirjoitti...

Kuinka yleinen toi kuulosuojankäytäntö on? Olen itse ollut pienessä koulussa aikoinaan oppilaana, ja ei vielä 90-luvun puolella tiedetty meillä kuulosuojaimista mitään...

tikru kirjoitti...

siiri, en oo muualla pahemmin törmännyt.

Saatiin kuulosuojaimia ylimäärä ja hyötykäyttö löytyi heti.
Itte oon lukenu mm. yo-kirjoituksiin kuulosuojaimet päässä kotona.

Anonyymi kirjoitti...

Rakas pikkuserkku!
Ihana kuulla että.. teillä pikkukoulussa on AIVAN amanlaista kuin meilläkin 500 oppilaan kehdossa.... Kuulosuojaimet kyllä olivat hyvä vetoi, ja aion niita kehitysleskustelussa ehdottaa..... Sulta saa niin helmiä ideoita. Anna tulla lisää vaan "no tosi tylsä tavis päivä meillä tässä nyt vaan" juttuja kun nistä varmaan saa eniten:) Tai no me kollegat ainakin;)
Pikkuserkku Marjaana
Ja kesällä sitten itään??? Mari on tulossa heinäkuun lopussa... ja sit taas hakee lapset joskus muistaakseni elokuun lopussa tai syyskuun alussa, mut me työläisethän ollaan jo siten töissä. ai joo,. j asain ajokortin..... ;)

tikru kirjoitti...

:)
Juu, pitää pysyä poissa teiltä. Onnittelut kortista.
Otellaan yhteyksiä, vois vaikka törmätä? Kunhan se kuuluisa pitkä ja kuuma loma alkaa...

Anonyymi kirjoitti...

Ai että opettajilla pitkät lomat ja lyhyet päivät... Eiköhän tällainen "luentopäivä" nyt kuitenkin ollut poikkeus. Ja jos joku vielä luulee, että opettajan työpäivä (ja työvuosi) on yhtä kuin oppilaan työpäivä, niin voisi käydä vaikka vaihteeksi koululla. Jos vieläkin illussio säilyy, niin kokeilla myös perehtyä siiihen, miten open kuukausipalkka lasketaan, eli paljonko sitä palkallista lomaa nyt loppuviimein vuoteen jää.

tikru kirjoitti...

:) Kuten tuolla seuraavassa postauksessa sanoin... ammatinvalintakysymys. Jos "lyhyet päivät" ja pitkät lomat kiinnostaa niin tervetuloa alalle. Voin jopa tarjota kokeilupätkään mahdollisuuden.

Ja jos oppituntien määrä on 6, ei se tarkoita sitä että työpäivän pituus on 6 tuntia...
mutta sitähän ei lasketa, vai miten se menikään... kun on ne opeoppaat joissa on valmiit jutut ja sellasta.

WeirdRockStar kirjoitti...

"Käännytän myös muutaman hakemaan salaattia, joka tuntuu olevan vihreän värinsä johdosta pelottavaakin pelottavampi kokemus lautasella."

Olet pyhimys!

tikru kirjoitti...

hmm.. paremminkin se Pain in the ass ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...