maanantaina, syyskuuta 12, 2005

Arkistoista ajankuluksi

Tuossa edellisessä esittelin sen liian lyhyen paidan. Kun etsin siitä kuvaa päälläni siten, että se liian lyhyet helmakin näkyis niin löysin muutakin. Tässä muutamia parin viime vuoden tuotoksia.

Tää luonnonvalkea neule on Novitan sivuilta suoraan peruspoolon ohjeella ja kerrankin täysin ohjeen mukaan tehty. Sama ohje muuten löytyy Isoveljen vyötteestä. Puseron kämmi on oma tyhmyys lankaa ostaessa. Ostin aluksi liian vähän ja yllärispylläris saman värjäyserän lankaa ei sitten enää ollukaan, joten hihoissa ja kauluksessa sekä selkäkappaleessa on eri väristä lankaa ja sen kyllä huomaa. Voisi miettiä värjäystä. Paita on m -kokoa ja iso. Ilmeisesti mun käsiala on löysää vaikka mallitilkun teinkin. Pikkusen häiritsee hihojen istuvuus. Mun mielestä Novitan ohjeissa usein on just hihoissa tai olkasaumoissa jotain häiritsevää, lähinnä istuvuuden tai siisteyden kannalta.


Tää harmaa näyttää edellisen kopiolta, mutta sitä sei todellakaan ole. Lankana on ollut 7 veljestä ja paita, jonka alunperin tein oli kokoa xxl, pitkä, leveä ja jokseenkin teltta. Mutta sit kävi niin onnellisesti et mä laihduin. Jep. Tiukkaa taistoa yhä, mutta siis.. paidalle piti tehdä jotain. Yksi kaunis päivä otin ompelukoneen ja ompelin saumat ensin suoralla ja sitten siksakilla päälle vierekkäisistä kohdista ja leikkasin puseron kappaleiks. Mittailin ja pienensin vielä ja ompelin neuleen kasaan. Uusi kaulus ja avot. Tässä muuten on myös kahta eri värjäyserän lankaa. Ja sekin erottuu, mutta ei niin hyvin kuin tuossa valkeassa. Mun lempparipaita ylipitkine hihoineen. Voi tehdä mitä vaan eikä haittaa.


Ja jotta ei tää harrastus unohtus, mä myös ompelen. Tosin nykyään se on jääny vähemmälle kun kaupoista saa aika persoonallisia ja/tai mun makuun ja päälle sopivia vaatteita. Nytkin on tosin samettihame kesken. Tässä on tikkiliivi, joka on toteutettu Suuren Käsityölehden ohjeella ja kaavoilla. Jos tekisin jotain toisin niin liivi olisi himppa istuvampi ja ehkä vähän lyhyempi, mutta menettelee kuitenkin. Häiritsevä kohta tässä tekeleessä on kaulus tuosta vetoketjun vierestä, oli aika tekeminen saada kohdalleen.


Tässä Juniorin ja Puoliskon pipoja ja lapasia ennen viime joulua.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Näyttipäs tutulta tuo eka pusero. Tein äsken itse sellaisen mustana ja olen samaa mieltä hihojen istuvuudesta, muutenkin Novitan mallit ovat mielestäni jotain säkkejä tai laatikoita, mitään muotoilun ihanuuksia on sieltä turha hakea. Mut tällä kertaa olikin haussa vain peruspoolo. Tohon kaulukseen meinasin tukehtua joten jouduin purkamaan puolet pois. Hihat osoittautuivat liian lyhyeiksi (mutta näin käy mulle aina) ja jouduin pidentämään niitä. Kaikesta tästä valitusvirrestä huolimatta oli todella rentouttavaa neuloa kerrankin tarkasti ohjeen mukaan :)

tikru kirjoitti...

Mä taisin hihoihin lisätä automaattisesti sen 5 cm eli myös mulla aina hihat lyhyet. Poolo ajaa asiansa kylmillä ilmoilla ja ton tikkiliivin alla ihan ok. Ja on yks neule, jonka tuhoutuminen ei kamalasti haittaa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...